Food detective teszt

Ezt a vizsgálatot azért tartom fontosnak, mert az elhúzódó panaszok mögött gyakran találni étel intoleranciát. Habár a hagyományos orvoslás ezt nem akarja elfogadni, de számtalan esetben sikerült megoldani az esetet egyszerűen csak diétával. Megspórolva a felesleges kivizsgálásokat és kezeléseket.

Mi az ételintolerancia?

Ma már egyre több embernél okoz jelentős problémát a (krónikus) ételérzékenység.

Az IgG mediált ételintolerancia tünetei az étel elfogyasztása után csak napokkal, hetekkel később jelentkeznek / az azonnali reakciót kiváltó ételallergiával ellentétben/.

Mondhatjuk, hogy korunk „betegsége” hiszen a lakosság 40-45%-a szenved tőle. Az elfogyasztott táplálék egyes fehérjéi még emésztés előtt átjutnak a bélfalon és a keringésbe kerülnek. Az immunrendszer az ételfehérjéket idegenként azonosítja, így az adott ételfehérje ellen nagy mennyiségű specifikus IgG termelődik. A kialakuló Antigén/Antitest komplexek felhalmozódnak a szövetekben és megindul a komplementek aktivációja, ami végül a szövetek gyulladásához vezet. Autoimmun reakció jön létre, melynek a klinikai manifesztációja kiszámíthatatlan.

Az ételintolerancia hátterében nagyrészt, a táplálék felszívódásáért felelős bélrendszer kóros elváltozása áll. A kiváltó okok lehetnek – gyulladásos bélbetegségek, hosszantartó antibiotikus kezelés, baktérium vagy vírusfertőzés.

Krónikus bélbetegségeket (IBS, Crohn betegség, colitis) gyakran kísér fokozott ételérzékenység!

Az immuneredetű ételintolerancia nem azonos az enzimhiányos élelmiszer érzékenységgel (pl. laktóz intolerancia, fruktóz lebontási zavar, enzim hiányos lisztérzékenység)

Rendszeresen visszatérő kellemetlen panaszok:

• emésztési zavarok: puffadás, hasmenés, székrekedés
  • alvászavarok
  • súlyproblémák/hízás, fogyás
  • bőrelváltozások
  • krónikus fejfájás, migrén

Az ételintolerancia nem ételallergia!

Ételintolerancia kialakulásakor a gyakran nem jellegzetes tünetek a kiváltó étel elfogyasztása után hosszú idővel – akár napokkal, hetekkel később – jelentkeznek, súlyosságuk függhet az elfogyasztott étel mennyiségétől.

A jelentkező tünetek gyógyszeres kezelésre általában nem reagálnak, azonban a megfelelő étrend kialakításával és betartásával enyhülnek, vagy teljesen megszűnnek. Az ételintolerancia hátterében az elfogyasztott étel hatására kórosan felszaporodó IgG antitest áll.

Az ételallergia (a klasszikusan – I. típusú, azaz IgE antitesthez kötődő reakció) a szervezet azonnali, heves reagálása bizonyos élelmiszerekre. Az allergiás tünetek nagyon jellegzetesek (pl. ödéma kialakulása, fulladás, kiütések) melyek életveszélyesek is lehetnek.

Az immun eredetű ételintolerancia nem azonos az enzimhiány okozta ételérzékenységgel sem! Mint például a laktóz intolerancia vagy a lisztérzékenység (cöliákia).